Wednesday, 11 November 2015

21 Oktober 2015 : Tugasan Mingguan Berkumpulan

Nama Pelajar : NABIHAH BT BADLISHAH 
Nombor Matriks : 2014419412
7.      Huraikan ukuran pencapaian pembangunan politik sesebuah negara.  Berikan contoh dalam konteks negara Malaysia.
Pembangunan politik merupakan satu proses perubahan atau transformasi secara berencana yang melibatkan perubahan dalam tadbir urus negara daripada cara lama kepada cara baru dan terkini. Kejayaan proses pembangunan politik biasanya diukur berdasarkan kerjasama pelbagai etnik mewujudkan perpaduan, keharmonian, pembangunan dan kemakmuran negara.
Bagi sesebuah negara demokrasi seperti Malaysia, proses pembangunan politik melibatkan empat komponen utama iaitu parti-parti politik, majlis perwakilan rakyat atau parlimen, perlembagaan negara dan pilihan raya untuk menentukan kewujudan amalan demokrasi dinegara ini.

8.      Huraikan matlamat pembangunan politik menurut Islam?  
Pembangunan politik semestinya merupakan aspek utama dalam pembangunan sesebuah negara. Islam dan politik sememangnya tidak boleh dipisahkan. Jika kita menyelami model pembangunan yang berteraskan ekonomi sekular, moral, kerohanian dan agama dianggap berasingan daripada kegiatan ekonomi, politik, sosial dan budaya. Nilai moral, kerohanian dan agama diberikan penilaian yang rendah berbanding dengan perkara-perkara lain. Dengan kata lain, Barat lebih menekankan unsur ekonomi sebagai penggerak dan matlamat pembangunan mereka. Sebaliknya aspek kerohanian diketepikan dan Pencipta dianggap tidak mempunyai peranan dalam pembangunan manusia. Ini amat berbeza dengan konsep pembangunan yang cuba diterapkan oleh Islam kerana menurut Islam, pembangunan adalah sebahagian daripada Islam itu sendiri. Pembangunan dalam Islam adalah keupayaan bersama untuk meningkatkan kesejahteraan masyarakat keseluruhannya sama ada di dunia mahupun di akhirat dalam satu proses yang harmonis dan dinamis.
Justeru, pembangunan politik pada sesebuah negara mempunyai matlamat dan tujuan tersendiri. Sebagai negara Islam, pembangunan politik bertujuan untuk membina negara bangsa iaitu suatu wilayah yang mempunyai sempadan, pemerintahan atau kerajaan dan warganegara atau bangsa. Maksudnya disini, pembangunan politik itu merupakan satu aspek penting dalam pembentukan wilayah, dimana dalam politik itu tersendiri wujudnya sistem pemerintahan atau kerajaan juga warganegara, kerakyatan dan bangsa sesebuah negara. Selain daripada itu, matlamat pembangunan politik adalah untuk melaksanakan perubahan dari struktur dan budaya iaitu perubahan daripada cara tradisional kepada cara terkini atau moden. Ianya dapat dijelaskan melalui pembentukan politik serta pembangunannya hari ini di negara Malaysia yang mana telah membawa banyak perubahan bukan sahaja dari struktur pemerintahan dan pentadbiran malah juga dari segi budaya yang seperti mana semua orang tahu masyarakat di negara ini terbiasa dengan cara hidup tradisonal. Dengan adanya politik dan berlakunya pembangunan dari satu masa ke satu masa maka semua masyarakat dapat lihat bahawa adanya satu perubahan cara hidup tradisional kepada cara hidup moden.


9.      Apakah hak dan tanggungjawab rakyat kepada pemimpin negara?
Dalam sebuah negara Islam masyarakat mempunyai hak-hak tertentu dalam pelbagai aspek seperti hak-hak untuk mendapatkan keadilan, hak persamaan, hak kebebasan dan lain-lain.

 1. Hak Untuk Mendapat Keadilan
Para ulama’ meletakkan prinsip utama yang perlu ada bagi sesebuah kerajaan Islam ialah bersifat adil ataupun al-Adalah. Makna adil itu ialah meletakkan sesuatu kena pada tempatnya. Dalam menegaskan kewajipan menegakkan keadilan dan menolak al-Quran menjelaskan perkara tersebut di dalam banyak ayat misalnya dalam ayat 58 surah al-Nisa’ .
Islam tidak hanya menjadikan keadilan sebagai salah satu prinsip pemerintahan yang bersifat teori bagi mewujudkan sebuah masyarakat yang hidup aman dan damai. Sebaliknya ia menekankan ketua masyarakat itu mestilah terdiri di kalangan mereka yang paling adil bagi memastikan keadilan itu benar-benar tercapai. Yang dikatakan adil itu ialah antaranya kerajaan Islam mestilah menyamakan taraf kedudukan sesama manusia dalam bermuamalah, menyerahkan tugas dan jawatan kepada seseorang menurut kelayakan mereka, serta tidak melebihkan golongan masyarakat tanpa pertimbangan yang adil atau sepatutnya.
Sebenarnya ruang lingkup keadilan sangat luas. Ia meliputi segenap aspek kehidupan manusia. Para pemerintah terutamanya, mesti bertindak dengan adil di dalam menyelesaikan perselisihan di kalangan rakyatnya. Mereka juga mesti bersifat adil walaupun dengan musuh. Walaupun adanya sikap permusuhan, ia hendaklah tidak mendorong mereka untuk berlaku tidak adil. Kerajaan mestilah menjamin keadilan terlaksana di dalam negara. Sesuatu yang bercanggah dengan prinsip keadilan tidak boleh diterima dan ia mesti dihapuskan.

2. Hak Untuk Mendapat Kebebasan
Sistem politik Islam memberikan kebebasan kepada individu dan menganggapnya sebagai kehormatan manusia. Kebebasan hakiki yang ditegaskan oleh Islam ialah kemerdekaan jiwa dari dikuasai hawa nafsu dan syahwat dengan menundukkannya kepada kuasa akal dan iman.
a)      Kebebasan Peribadi
Kebebasan peribadi bermaksud hak individu untuk bergerak bebas dan hak mendapatkan perlindungan daripada sebarang pencerobohan. Individu tidak boleh ditangkap, dihukum atau dipenjara kecuali mengikut undang-undang. Kebebasan peribadi juga bermaksud kebebasan individu untuk keluar masuk negara. Kebebasan individu dalam pengertian di atas telah dijamin di dalam syariat Islam. Islam menganggap pencabulan terhadapnya sebagai satu kezaliman. Perbuatan zalim itu pula dianggap haram. Untuk memelihara kebebasan individu daripada semua bentuk pencabulan, Islam telah memperuntukkan undang-undang yang melarang pencabulan terhadap nyawa, anggota dan kehormatan individu.
Kebebasan individu di dalam Islam adalah tidak mutlak. Ia dibatasi oleh peraturan-peraturan sejajar dengan sifat semula jadi, keadaan dan peranan manusia di dunia. Terdapat dua perkara yang mengikat kebebasan manusia :
i. Ikatan yang bertujuan untuk mengawal tatacara hidup sehingga dengan sekatan itu manusia tidak akan terjerumus ke dalam jurang yang tidak layak bagi seorang manusia dan sebaliknya hanya akan menjatuhkan maruah serta kehormatannya.
ii. Ikatan yang bertujuan mengawal hubungan manusia dengan manusia lain di dalam masyarakat. Sama ada hubungan individu dengan individu, individu dengan masyarakat, masyarakat dengan individu atau masyarakat dengan masyarakat. Tanpa pengawalan terhadap hubungan-hubungan ini, hak manusia akan diabaikan, kezaliman akan berleluasa dan sistem akan kucar kacir. Kesemua ini akan membawa kehancuran kepada manusia.
b)      Kebebasan Bersuara
Di dalam kerajaan Islam, kebebasan individu untuk memberikan pendapat merupakan hak individu yang amat penting. Kerajaan tidak boleh menyekatnya dan individu juga tidak boleh bertolak ansur di dalam mendapatkan hak tersebut. Kebebasan mengeluarkan pendapat ini amat penting kerana ia merupakan pengiktirafan kepada manusia dan pendapatnya. Ia juga amat penting kerana mendorong manusia menunaikan tanggungjawabnya kepada Islam. Amr bil Makruf dan Nahyu An al-Munkar merupakan suatu kewajipan yang penting di dalam Islam. Ia tidak dapat dilaksanakan tanpa kebebasan memberikan pendapat. Oleh sebab itulah pemerintah di dalam negara Islam hendaklah memberikan penumpuan untuk mendidik rakyatnya supaya bebas berfikir dan memberikan pendapat.
Bagaimanapun kebebasan berfikir dan bersuara ini terikat kepada beberapa pembatasan iaitu:
i. Tujuan yang baik dan niat yang ikhlas. Hak kebebasan ini digunakan untuk mendapat keredhaan Allah. Ini hanya akan berlaku dengan menjadikan kebebasan berfikir dan bersuara ini sebagai alat untuk mendapatkan hak, membela masyarakat serta memberi nasihat kepada umat Islam secara umum dan kepada para pemimpin secara khusus sejajar dengan perintah Allah.
ii. Tidak menggunakan idea dan pemikiran tersebut ke arah kemaksiatan, fitnah, dusta ataupun mendatangkan kekeliruan kepada umat Islam terutamanya dalam hal-hal yang berkaitan dengan aqidah dan syariat. Sebaliknya ia mestilah digunakan untuk membawa masyarakat kepada peningkatan iman, ilmu, motivasi, daya juang, pembangunan tamadun kemanusiaan yang unggul.
c)      Kebebasan Beragama
Islam sangat menghormati kebebasan berakidah oleh manusia sejagat. Umat Islam tidak boleh memaksa orang bukan Islam memeluk Islam sebaliknya digesa menggunakan pendekatan dakwah secara berhikmah dan mencari pula di antara pendekatan dakwah, mana yang terbaik untuk digunakan.
Kebebasan beragama hanya akan terbentuk di dalam jiwa manusia dengan tiadanya unsur tekanan ke atasnya. Asas aqidah yang tulen mestilah didasarkan kepada pemikiran yang sempurna iaitu rasional akal memberikan penjelasan tanpa berlaku taqlid. Aqidah yang bebas mestilah terbentuk daripada tiga asas utama:
i) Pemikiran yang merdeka daripada ketaksuban, taqlid, hawa nafsu.
ii) Tidak boleh adanya penipuan dan pemaksaan dalam berdakwah. Seseorang itu tidak dikatakan merdeka jika masih dipengaruhi oleh tipudaya yang berbentuk kewangan, jawatan atau pangkat.
iii) Tindakan yang berasaskan kehendak aqidah yang menjadi asas kepercayaan seseorang.
Kebebasan Hak Milik
Islam mengiktiraf kebebasan milik dan hak memiliki sesuatu. Islam menghormati dan mengharamkan pencabulan terhadapnya. Islam menganggap pencabulan ke atas milik individu sebagai satu kesalahan yang perlu dijatuhkan hukuman berat.
Kebebasan milik individu merupakan satu kaedah hidup dan kaedah ekonomi di dalam Islam. Kaedah ini tidak akan dicanggahi kecuali di dalam keadaan darurat. Pengiktirafan ke atas kebebasan milik individu ini sejajar dengan fitrah dan sifat kemanusiaan, dan secocok dengan kecenderungan semula jadi. Kecenderungan ini mendapat perhatian dan penilaian Islam di dalam usaha membentuk masyarakat.

d)     Kebebasan Berpolitik
Kebebasan berpolitk adalah asas kepada kejayaan sesebuah kerajaan. Ia juga merupakan sumber kekuatan dan kemajuan umat. Dengan kebebasan berpolitik, kemuliaan dan kehormatan manusia dapat dipelihara, nilai-nilai dan akhlak mulia dapat berkembang, pemikiran dan kebijaksanaan manusia bebas terbuka, keadilan terpelihara, kebahagiaan dan kemakmuran akan menguasai negara. Dengan itu manusia akan hidup bahagia dan kehidupan itu akan terasa kemanisannya. Islam telah memberikan kebebasan berpolitik kepada individu. Sirah Rasulullah s.a.w. telah membuktikannya. Islam mengajar bahawa negara yang lahir ke dunia bukanlah kerana keistimewaan orang tertentu. Sebaliknya, ia lahir bersama kelahiran agama Islam di dalam masyarakat jahiliyyah yang jahil erti negara, dasar pemerintahan dan prinsip siasah. Seorang ketua negara tidak akan memegang kuasa pemerintahan kecuali dengan pemilihan daripada umat. Perlantikannya bertujuan untuk memelihara agama dan kepentingan ummah. Secara ringkasnya kebebasan berpolitik ialah masyarakat berhak untuk memilih pemimpin dan berhak untuk dipilih menjadi pemimpin. Ia termasuk juga hak untuk menjawat jawatan dalam perkhidmatan awam dalam negara. Islam memberikan hak ini kepada semua rakyat yang berkelayakan dalam negara Islam. Orang-orang kafir dhimmi pun dibenarkan untuk menjawat jawatan awam dan menjadi seorang menteri dalam negara islam.
e)      Hak-hak Persamaan
Persamaan merupakan prinsip utama di dalam sistem politik Islam bagi menjamin wujudnya keadilan. Ia menjadi prasyarat bagi keadilan, yang tidak akan sempurna di dalam negara Islam jika sekiranya kerajaan tidak mengamalkan konsep persamaan di kalangan rakyatnya. Justeru itu kerajaan Islam mestilah melaksanakan dasar yang samarata terhadap rakyatnya dari segenap aspek undang-undang, sosial, pendidikan, politik dan terutamanya di dalam mengecapi hak-hak asasi, tidak kira sama ada lelaki atau wanita, Islam atau bukan Islam.
Hakikat ini merujuk kepada Islam telah menegaskan bahawa manusia berasal daripada asal usul yang sama iaitu Adam manakala Adam pula dicipta dari tanah. Sementara perbezaan susur galur keturunan, budaya, bahasa dan sebagainya merupakan keistimewaan kejadian manusia dan tanda kebesaran Allah s.w.t. Manusia mestilah menjadikannya sebagai suatu kebaikan dan sebab untuk mereka saling mengenali dan berkasih sayang ataupun mengatur kehidupan mereka menurut pengertian yang lebih luas.


Tanggungjawab Rakyat/Masyarakat kepada Pemipin
Antara tanggungjawab masyarakat terhadap pemerintah berlandaskan Islam ialah sebagaimana berikut:

a) Memberikan Taat setia kepada pemerintah.
Menurut panduan Islam setelah memilih Ketua Negara maka masyarakat bertanggungjawab memberikan ketaatan kepada pemimpin yang dipilih itu. Ketaatan masyarakat kepada pemimpin adalah wajib selama mana ia tidak bercanggah dengan syariah Islam.
b) Bekerjasama dengan para pemimpin untuk melaksanakan tanggungjawab keagamaan dan mempertahankan negara dari ancaman musuh.
Maksud tanggungjawab keagamaan ialah menjaga agama dengan melaksanakan hukum hakamnya serta menegakkan hukum ke atas semua yang menyeleweng dan melanggar ajarannya. Ini termasuklah menjelaskan aqidah yang benar, hakikat keimanan, akhlak dan hukum hakam. Selain itu masyarakat juga bertanggungjawab mencegah penyebaran ajaran sesat dan amalan khurafat di kalangan umat Islam, serta menghalang sebarang penyelewengan dan menghukum para penjenayah.30
Memerangi musuh yang mengancam keselamatan negara Islam adalah menjadi tanggungjawab masyarakat dan para pemimpin. Ini termasuklah menjaga keamanan negara
supaya rakyat dapat hidup dengan aman dan bebas. Rakyat dan pemerintah bertanggungjawab menyediakan segala kelengkapan dan kekuatan untuk menghadapi musuh-musuh Islam. Masyarakat Islam berkewajipan memerangi orang yang menentang ajaran Islam setelah diberikan penerangan mengenainya.
c) Bertanggungjawab melaksanakan dasar dan menyokong program-program pemerintah yang tidak bercanggah dengan Islam.
Masyarakat berkewajipan membantu menghidupkan syiar agama dalam negara seperti membenarkan azan dilaungkan, mendirikan solat Jumaat, solat hari raya, menentukan permulaan Ramadhan, menguruskan jemaah Haji dan syiar-syiar Islam yang lain.

d) Menunaikan Hak-Hak Kewangan Kepada Negara
Hak-hak kewangan ini contohnya adalah zakat bagi orang Islam dan kharaj bagi ahl a-dzimmah.
Masyarakat juga berkewajipan membantu pemerintah memungut, mengurus dan mengagihkan kutipan zakat dikalangan umat Islam. Termasuk juga pentadbiran harta iaitu merangka pemberian dari harta Baitulmal dengan adil dan saksama tanpa pembaziran dan membuat pembayaran yang tepat pada waktunya.

e) Melaksanakan al-Amr bi al-Ma‘ruf dan al-Nahy ‘An al-Munkar

Al-amr bi al-ma‘ruf bermaksud menyuruh kepada kebaikan iaitu perkara-perkara yang diredhai Allah manakala al-nahy ‘an al-munkar bermaksud melarang kemungkaran iaitu perkara-perkara maksiat. Kedua-dua tugas ini sebenarnya adalah merupakan tanggungjawab ke atas seorang muslim yang beriman sebagai syarat untuk mengelakkan kehidupan yang sia-sia selain melakukan amalan kebaikan. Di dalam al-Quran dan hadith, banyak ayat yang menuntut umat Islam supaya menyeru kebaikan dan melarang kejahatan.



Nama Pelajar : Nur Afiqah Ishak

Nombor Matriks : 2014653906

10. Apakah hak dan tanggungjawab pemimpin kepada rakyat?

Prof Dr. A.L. Ramaiah (1992) menyatakan maksud kepimpinan sebagai satu fenomena proses manusia menggunakan kemahiran akal fikiran dan potensinya yang melibatkan keupayaan, kebolehan, kebijaksanaan seseorang untuk memerintah, mengarah, mendorong atau mempengaruhi. Manakala maksud kepimpinan dalam konteks sekolah adalah merujuk kepada satu aspek tingkah laku Pengetua dan juga sejenis pengaruh. Kesimpulannya, pemimpin ialah individu yang dipilih untuk memimpin orang-orang di bawahnya berdasarkan potensi dan keupayaannya.

Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda “setiap kalian adalah ra’in (orang yang diberi tanggungjawab dan amanah) dan setiap kalian akan ditanya tentang rai’iyahnya (orang yang di bawah tanggungjawab dan di bawah amanah). Setiap manusia yang dilahirkan di muka bumi ini telah tergalas dengan tanggungjawab masing-masing. Iaitu tanggungjawab terhadap diri sendiri, keluarga, agama dan Negara. Namun begitu, ada dalam kalangan kita manusia yang dipilih untuk memimpin orang lain seperti contoh pemimpin Negara iaitu Perdana Menteri. Sebagai pemimpin, mereka mempunyai tanggungjawab yang amat besar untuk digalas. Pemimpin selalunya terpilih dalam kalangan yang berpotensi untuk mengarah serta mengurus orang bawahan berdasarkan cirri-ciri kepimpinan yang ada padanya. Antara ciri-ciri seorang pemimpin ialah jujur, amanah, bertanggungjawab, positif, bijaksana serta berani.

Selain daripada bertanggungjawab terhadap orang bawahan, pemimpin juga mempunyai hak tersendiri yang seharusnya dimiliki daripada rakyat. Nabi Muhammad s.a.w. di dalam hadis berkata ketika ditanya Salamah bin Yazid Al-Ju’fi r.a.. Ertinya , “Wahai Rasulullah, apa pendapatmu jika pemimpin kami adalah pemimpin yang meminta kepada kami hak mereka dan tidak memberikan kepada kami hak kami?”. Baginda menjawab , “Dengar dan taatilah kalian. Sesungguhnya kewajipan mereka apa yang dibebankan ke atas mereka dan kewajipan kalian adalah apa yang dibebankan ke atas kalian” (Riwayat Muslim).
Nabi Muhammad s.a.w. turut memerintahkan kepada rakyatnya untuk taat kepada pemimpin. Dalam konteks ini, pemimpin berhak memiliki ketaatan rakyat terhadapnya. Namun, rakyat haruslah bijak membezakan di antara baik dan buruk sesuatu perkara. Nabi Muhammad s.a.w. menggalakkan ketaatan rakyat terhadap pemimpin tetapi hanya terhadap perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan serta menjauhi kejahatan. Seperti sabda Rasulullah s.a.w. di dalam hadis, ertinya, “Sesungguhnya ketaatan itu hanyalah dalam perkara yang baik” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim daripada ‘Ali r.a.).

Oleh itu, selagi apa yang diarahkan oleh pemimpin ialah perkara kebaikan, maka wajib supaya rakyat untuk mentaati pemimpin itu dan melakukan apa yang diarahkannya. Nabi Muhammad s.a.w. bersabda. “Barang siapa yang mematuhi pemimpin bererti dia telah mematuhiku dan barang siapa yang menderhakai pemimpin bererti ia telah menderhakaiku.” (riwayat Muslim, No. 3417). Namun, jika pemimpin menyuruh kita melakukan perkara kejahatan atau melanggar apa yang diperintah oleh Allah s.w.t., rakyat tidak boleh bertindak sesuka hati dan mengikut emosi sebaliknya terdapat cara yang berhemah untuk menegah kemungkaran yang dilakukan oleh pemimpin tersebut. Antaranya, ialah dengan menasihati dan menegur pemimpin tersebut dengan cara yang baik. Disebut oleh Al-Imam Al-Barbahari, ciri-ciri Ahli Sunnah Wal jamaah, antaranya ialah mereka sering mendoakan kebaikan untuk pemimpin mereka. Tidak boleh mendoakan kehancuran, kemusnahan, dan keburukan kepada pemimpin Muslim.

Antara tanggungjawab pemimpin kepada rakyat ialah memimpin rakyat ke arah kebaikan. Nabi Muhammad s.a.w. menjelaskan peranan pemimpin dalam sebuah hadis ertinya “Tidak ada seorang hamba yang Allah pimpinkan kepadanya orag-orang dia mati dalam keadaan ia menipu orang-orang yang dipimpinnya kecuali Allah telah mengharamkan atasnya syurga” (Riwayat Muslim). Oleh itu, sebagai pemimpin yang baik haruslah mengajak rakyat melakukan kebaikan seperti menganjurkan majlis-majlis agama dengan lebih kerap, mewujudkan dasar-dasar Negara yang berteraskan syariah Islam serta melaksanakan undang-undang Islam dalam memerintah Negara.

Pemimpin yang baik ialah pemimpin yang adil. Adil dari aspek memerintah secara adil berdasarkan undang-undang. Misalnya, kesalahan yang dilakukan oleh rakyat akan dijatuhkan hukuman yang setimpal tanpa mengambil kira status sosial atau kaum seseorang. Abdullah bin ‘amru bin al ‘ash r.a berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya orang-orang yang berlaku adil, kelak disisi allah ditempatkan diatas mimbar dari cahaya, ialah mereka yang adil dalam hokum terhadap keluarga dan apa saja yang diserahkan (dikuasakan) kepada mereka”. (Riwayat Muslim).  Selain itu, pemimpin juga haruslah jujur dalam memerintah Negara. Sebagai pemimpin yang baik, mereka haruslah menjauhi rasuah dan mengeksploitasi hasil bumi Negara untuk kepentingan sendiri yang juga berpotensi menjatuhkan ekonomi Negara. Seperti firman Allah swt dalam surah Al Anfaal, Ayat 27. “Wahai orang-orang yang beriman! janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah swt dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah yang dipercayakan keatas kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)”.

Memimpin merupakan suatu amanah yang digalaskan pada bahu mereka yang terpilih. Oleh itu, sebagai pemimpin harulah melaksanakan amanah yang diberikan sesempurna mungkin kerana amanah ini akan menjadi salah satu perkara yang disoal ketika di akhirat kelak. Sabda Rasulullah s.a.w. “Apabila disandarkan pekerjaan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah kiamat (saat kehancuran)”. Sifat-sifat mazmumah seperti tamak dan kejam terhadap rakyat haruslah menjadi suatu perkara yang jauh daripada fikiran pemimpin kerana setiap apa kebaikan dilakukan mereka akan mendapat ganjaran dari Allah s.w.t.

SUMBER : Masluh Jamil . com (http://masluhjamil.com/2014/02/10-ciri-pemimpin-yang-baik.html)  ATHUL BARI 18 NOVEMBER 2012 , Sinar Online (http://www.sinarharian.com.my/kolumnis/tanggungjawab-pemimpin-dan-rakyat-1.104566) (https://islamislogic.wordpress.com/kumpulan-hadits-shahih/40-hadits-tentang-pemimpin-dan-penjelasanya/)


11. Apakah kefahaman yang tepat dalam menghubungkan politik dan agama? Adakah politik untuk agama, atau agama untuk politik?
Politik dan agama memainkan peranan yang penting antara kedua-dua perkara. Politik dan agama saling berkait dan membantu dalam pembentukan masyarakat yang seimbang dari aspek dunia dan akhirat. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda, “Akan ada para pemimpin yang kalian kenal dan kalian ingkari. Siapa yang tidak menyukainya maka dia bebas dan barang siapa yang mengingkarinya maka dia selamat, akan tetapi (dosa dan hukuman) diperlakukan kepada orang yang redha dan mengikuti para pemimpin itu. Para sahabat bertanya: “Apakah kami boleh memeranginya wahai Rasulullah s.a.w.”. Baginda menjawab: “Tidak boleh selama para pemimpin itu masih mengerjakan solat. (Hadis Riwayat Muslim). Jelaslah di sini bahawa, untuk menjadi pemimpin yang baik mulanya daripada perlaksanaan solat yang sempurna. Solat merupakan tiang agama dan segala kebaikan bermulanya dari solat. Seperti yang disebut dalam hadis berbunyi “Hendakkah aku khabarkan kepada engkau segala urusan, tiangnya dan puncak ketinggiannya?”. Saya (Mu’adz) berkata: Pasti sahaja wahai Rasulullah! Jawab Rasulullah, “Kepala urusan adalah Islam, tiangnya adalah solat dan puncak ketinggiannya adalah jihad”. (Hadith Riwayat Ahmad, Al ­Tirmizi, Ibn Majah, Al­Daruquthni dan Al ­Thabrani, bersumberkan daripada Mu'az bin Jabal r.a., disahihkan oleh Syeikh Al-Albani dalam Sahih Sunan Al-­Tirmizi. Pemimpin yang memiliki agama yang baik, iaitu yang mendirikan solat 5 waktu dengan sempurna ialah pemimpin yang akan memberikan kebaikan kepada rakyatnya serta Negara.

Agama juga penting dalam aspek politik kerana sebagai pemimpin yang baik, haruslah berusaha membawa rakyatnya ke arah kebaikan untuk merebut tempat di syurga. Pemimpin bertanggungjawab membimbing dan mambantu rakyat untuk berjaya dalam urusan di dunia dan akhirat. Nabi Muhammad s.a.w. pernah bersabda, “ Setiap pemimpin yang menangani urusan kaum muslimin, tetapi tidak berusaha semaksimum mungkin untuk menguruskan mereka dan memberikan arahan kepada mereka, maka dia tidak akan boleh masuk syurga bersama-sama kaum muslimin itu”. (Hadis Riwayat Muslim).

Bagi mewujudkan Negara yang aman, damai dan diberkati oleh Allah s.w.t., pemimpin harus bijak mentadbir Negara agar tidak tersilap membuat tindakan yang terpesong daripada akidah serta pegangan Islam. Pemimpin yang beragama akan tahu bertindak berlandaskan hukum agama serta merujuk kepada undang-undang berteraskan syariah Islam dalam membuat keputusan. Pemimpin yang berjaya mentadbir kerajaan secara bersih dan suci akan diberikan ganjaran berlipat ganda oleh Allah s.w.t. di akhirat kelak. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda bahawa sesungguhnya Allah s.w.t. sentiasa bersama-sama hakim sepanjang dia tidak menyeleweng. Kalau dia sudah menyeleweng maka Allah akan menjauhi darinya, dan syaitan menjadi temannya.
Jelaslah bahawa agama dan politik amat bergantung terhadap satu sama lain. Bagi mewujudkan politik yang baik, soal agama haruslah dititikberatkan. Sebalinya pula bagi mengukuhkan agama di dalam sesebuah kepimpinan, politik yang dilaksanakan haruslah adil, suci serta tidak melanggar hukum hakam yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t..
SUMBER : (http://www.islamclarify.cf/2014/12/status-hadis-solat-tiang-agama.html)


12. Sistem politik Islam tidak berteraskan kepada city state, sebaliknya mempunyai konsep ummah dan khilafah. Jelaskan konsep ummah dan khilafah tersebut.

Ummah
Khilafah
Ummah merupakan sekumpulan individu yang hidup dalam sebuah organisasi atau  masyarakat.
Khalifah  diertikan sebagai ketua negara atau ketua masyarakat.
Allah s.w.t. menekankan kepentingan Ummah apabila disebut sebanyak 46 kali dalam Al-Quran. Rasulullah s.a.w. juga mengulang kali menyebut perkataan “Ummati,Ummati” sebelum menghembuskan nafas baginda.
Khilafah adalah pemerintahan Islam yang tidak dibatasi oleh teritorial, sehingga kekhalifahan Islam meliputi berbagai suku dan bangsa.

Merupakan pemerintah Negara Islam yang menggantikan kepimpinan Rasulullah s.a.w. selepas kewafatan Baginda.

Dilantik melalui beberapa cara antaranya perlantikan ( Saidina Abu Bakar r.a. & Saidina Ali bin Abi Talib r.a.), wasiat Baginda (Saidina Abu Bakar As Siddiq), Ijma’ (Saidina Umar bin Al-Khattab).





Nama Pelajar : Nur Fathiah Raihan binti Ahmad Nizam

Nombor Matriks : 2014625776

4.  Apakah yang dimaksudkan dengan negara bangsa?  Berikan contoh negara yang 
    mengamalkan dasar negara bangsa selain Malaysia?  Apakah ukuran pencapaian        bagi konsep negara bangsa?
-       Melalui konsep Negara bangsa, semua masyarakat mendukung satu bangsa dan satu Negara yang tegak di atas satu identity Negara yang sama yang di manifestasikan  oleh pemikiran, nilai-nilai sosio-budaya, lambang-lambang dan sentiasa berpegang kepada jiwa kemanusiaan dan kerohanian yang tinggi.
-       Pembinaan Negara bangsa merupakan matlamat utama pembangunan politik, iaitu satu wilayah yang mempunyai sempadan, pemerintahan atau kerajaan atau bangsa.
-       Pembinaan Negara bangsa dapat dicapai melalui pelbagai pendekatan, termasuk penerapan nasionalisme melalui simbol dan ritual Negara seperti lagu kebangsaan, bendera kebangsaan dan perayaan hari kemerdekaan.
-       Negara lain seperti England, Perancis, Amerika Syarikat, Itali dan Jerman.

5.     Demokrasi adalah satu nilai yang dianggap universal dan dipaksakan oleh Barat ke atas dunia.  Apakah kebaikan dan keburukan demokrasi menurut Islam?

Kebaikan Demokrasi
Keburukan Demokrasi
      i.        Melindungi kepentingan rakyat
-       Demokrasi merupakan system yang melindungi kepentingan rakyat
-       Para wakil rakyat dipilih dan harus bertanggungjawab kepada rakyat yang memilihya.
-       Dengan cara ini, kepentingan social, ekonomi dan politik rakyat menjadi lebih terjamin di bawah demokrasi.
    ii.        Demokrasi berdasarkan prinsip kesetaraan
-       Dengan prinsip kesetaraan, semua warganegara memiliki kedudukan yang sama.
-       Semua rakyat mempunyai hak sosial, politik dan ekonomi yang sama Negara yang tidak membezakan warganegara atas dasar agama, kaum, pemilikan, taraf dan sebagainya.
   iii.        Mewujudkan stabiliti dan tanggungjawab dalam pemerintahan
-       Demokrasi dikenali sebagai sistem yang mempunyai  kestabilan dan efisien. Pemerintahan akan berjalan dengan stabil hasil daripada sokongan daripada rakyat.
-       Contohnya, wakil rakyat akan membincangkan masalah Negara secara menyeluruh dan mengambil keputusan berdasarkan aspirasi daripada rakyat juga.
i.              Mentuhankan majoriti
-       Sepertimana dalam parlimen, calon yang bertanding dalam pilihan raya dianggap menang dan terpilih berdasarkan kepada jumlah undi majoriti yang diperolehi.
-       Dalam erti kata lain, jumlah undi majoriti akan menjadi penentu sama ada sesebuh rang undang-undang atau calon pilihan raya diterima tau tidak.
-       Kaedah ini bertentangan sama sekali dengan Syarak. Dalam Islam, seseorang ituhanya dianggap layak untuk menjadi pemimpin sekiranya dia memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan syarak.
ii.            Menzahirkan seolah-olah syariat Islam tidak sempurna.
-       Perbuatan mereka yang mengamalkan demokrasi secara sedar atau tidak menampakkkan seolah-olah syariat Islam masih belum sempurna.
-       Hal ini kerana kaedah demokrasi dan pihan raya yang diadakan bukan daripada Islam. Tetapi, mereka yang menerima demokrasi dan mengajak orang lain untuk turut serta menerimanya.
-       Mereka juga beranggapan bahawa masih ada perkara-perkara baik yang tidak diajar oleh Islam.
iii.           Mengelirukan umat Islam.
-       Mereka yang melaungkan Islam serta melaungkan mahu berhukum dengan Syariat Islam tetapi dalam masa yang sama menyertai demokrasi sekular Barat jelas bukan sahaja berdusta kepada diri tetapi masyarakat Islam yang lain.
-       Akibatnya, ramai yang tertipu dengan laungan-laungan mereka ini. Walhal, mereka ini jelas telah mempergunakan Agama untuk kepentingan diri dan parti semata-mata.





66.    Apakah indikator yang dapat mengukur tahap demokrasi sesebuah negara?

i.              Akauntabilti
-       Sistem demokrasi yang baik dapat diukur dengan sikap akauntabiliti atau kebertanggungjawaban seseorang pemimpin atau pemegang jawatan terhadap rakyat dan Negara. Pemikiran dan kebijaksanaan yang dizahirkan perlulah mengambil kira semua aspek terutamanya demi kepentingan rakyat.
ii.            Pengagihan kuasa
-       Dalam demokrasi, pembahagian kuasa harus dilakukan secara teratur dan sistematik. Keadilan dalam pengagihan kuasa perlu dilakukan supaya tidak menimbulkan perselisihan faham antara orang yang layak memegang jawatan dan orang lain yang kurang layak menjawat jawatan.
iii.           Pergerakan politik yang terbuka
-       Dalam menjadikan pengagihan kuasa, pergerakan politik yang terbuka adalah salah satu indikator penting untuk mengukur tahap demokrasi. Dalam erti kata lain, setiap orang yang dipilih oleh rakyat mempunyai peluang yang sama untuk bertanding mendapatkan jawatan tersebut. Kejadian berat sebelah dapat sesetengah pihak turut dapat dielakkan.
iv.           Pemilihan umum
-       Dalam proses pilihan raya, pemilihan setiap ketua harus dilakukan secara besar-besaran supaya bukan sahaja dalam kalangan orang yang tertentu yang mengetahui tetapi masyarakat juga. Dalam suatu Negara yang mengamalkan demokrasi, pilihan raya perlu dilakukan dengan teratur. Setiap warganegara mempunyai hak untuk memilih danbebas menggunakan haknya.
















No comments:

Post a Comment