Tuesday 8 December 2015

REFLEKSI MINGGUAN BAB 2 : PLURALITI MASYARAKAT ALAM MELAYU DALAM SEJARAH

BAB 2 : PLURALITI MASYARAKAT ALAM MELAYU DALAM SEJARAH

Nama Pelajar : Nur Fathiah Raihan binti Ahmad Nizam
Nombor Matriks : 2014625776


 Di sini dapat dihuraikan bahawa pluraliti pada zaman dahulu dan zamn sekarang mempunyai perbezaan yang sangat memberi impak. Pluraliti pada zaman dahulunya terjadi dengan semula jadi tanpa berlaku paksaan dalam kalangan rakyat selain selain rakyat pada zaman itu bebas untuk mencari kehidupan dan kekayaan serta dapat menjamin ketenangan pemikiran dan perasaan. 

 Dapat dihuraikan juga selepas penjajahan penjajah di Tanah Melayu ini yang akhirnya mengakibatkan pluralistik. Kedatangan penjajah banyak memberi kesan negatif kepada negara serta masyarakat. Pluralistik menyebabkan rakyat tertindas akibat kedatangan penjajah yang hanya mementingkan ekonomi dan politik mereka. 

 Secara tidak langsung dapat disimpulkan bahawa Malaysia mempunyai banyak tarikan yang menyebabkan perebutan kuasa oleh penjajah Barat.

Nama Pelajar: Fatimah Az-Zahra Binti Shaharom
Nombor Matriks: 2014441954

Refleksi yang dapat di buat untuk bab 2 ni ialah dapat mengenal pasti kemasukan imigran seperti India dan Cina dalam Tanah Melayu untuk merancakkan ekonomi di Tanah Melayu. Seperti yang kita ketahui, kedatangan British hanyalah untuk memonopoli hasil kekayaan bumi di Tanah Melayu seperti bijih timah, lada hitam, gambir, getah untuk di bawak balik ke negara asal.

Disebabkan itu, kemasukan imigran ini membantu British memperoleh tujuan yang diinginkan. British juga mengubah sistem pentadbiran Tanah Melayu dengan memperkenalkan sistem Residen dan ini dapat mengurangkan kuasa Sultan sebagan ketua pemerintah di Tanah Melayu.

Dengan kemasukan imigran Cina dan India ini, wujudnya kepelbagaian agama dan budaya di Tanah Melayu yang menyebabkan perlunya rasa hormat-menghormati antara kaum.

Nama Pelajar : Nur Afiqah Ishak
Nombor Matriks : 2014653906

Dapat disimpulkan bahawa, pluraliti yang terjadi semasa Zaman Sebelum Kesultanan Melayu Melaka dan Zaman Kgemilangan Kesultanan Melayu Melaka adalah bersifat positif di mana masyarakat menerima perbezaan dan hidup di dalam perbezaan secara harmoni dan aman. Ketika itu, tiada paksaan kepada masyarakat untuk menerima budaya dan agama yang berbeza, malah mereka menerima perbezaan dengan terbuka. Semasa Zaman Penjajah, pluraliti yang diterapkan oleh penjajah contohnya British adalah secara paksaan di mana kemasukan imigran dari India dan China serta penduduk asal Tanah Melayu dipisahkan fungsi ekonomi dan penempatan mereka. Semasa Zaman Pra Merdeka, terwujud pluraliti baru di mana masyarakat mengekalkan budaya masing-masing tetapi kekal hidup bersama dalam harmoni. Pluraliti semasa Zaman Pasca Merdeka memperlihatkan wujudnya masyarakat majmuk terdiri daripada Melayu, Cina dan India yang mencorakkan politik, pedidikan serta ekonomi negara.

Nama Pelajar: Nabihah bt Badlishah
Nombor Matrik: 2014419412

Pluraliti alam melayu sebelum kedatangan eropah bersifat semulajadi tanpa ada paksaan mana-mana pihak atau kuasa. Sebelum kedatangan islam masyarakat kepulauan melayu menganut agama hindu dan buddha yang telah bercamput dengan kepercayaan manusia. Kemunculan kerajaan kesultanan melaka 1400m telah menjadi tumpuan dunia perkembangan kerajaan melaka telah mengundang ramai pedagang menjalankan aktiviti perniagaan. Titik pemisah antara pluraliti dan masyarakat plural ialah dengan ketibaan penjajah inggeris ke asia tenggara khursusnya tanah melayu. 


No comments:

Post a Comment