Tuesday 8 December 2015

REFLEKSI MINGGUAN BAB 6 : DARI SEGREGASI KE INTEGRASI

BAB 6 : DARI SEGREGASI KE INTEGRASI

Dalam kelas hari ini, kami mempelajari Bab 6;

Nama Pelajar : Nur Fathiah Raihan binti Ahmad Nizam
Nombor Pelajar : 2014625776

1. Integrasi adalah sesuatu langkah bagi mewujudkan identiti negara dan masyarakat yang berbilang kaum. Dalam mewujudkan integrasi ini, negara akan menghadapi pelbagi cabaran antaranya seperti isu-isu perkauman yang semakin menular, kemiskinan, berprasangka buruk mahupun dari segi tahap pendidikan.
2. Oleh yang demikian, pelbagai pihak bukan sahaja dari pihak Kerajaan sahaja memainkan peranan untuk memupuk integrasi ini, tetapi turut melibatkan peranan besar oleh masyarakat.

Nama Pelajar : Nur Afiqah Ishak
Nombor Pelajar : 2014653906

Semasa zaman penjajahan, TM mengalami keadaan segregasi di mana pemisahan atau pengasingan berlaku di antara kaum dalam negara. Kaum-kaum diasingkan fungsi ekonomi serta tempat tinggal masing-masing. Contohnya, kaum Cina bekerja di bandar-bandar,kaum India di estet manakala kaum Melayu menjalankan ekonomi tradisional di kampung. Namun, selepas mencapai kemerdekaan, di Malaysia telah wujud semangat Intergrasi iaitu kewujudan identiti bangsa dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di dalam negara. Semua kaum mula hidup bermasyarakat iaitu tinggal di kawasan perumahan yang sama, berjiran dan bertegur sapa. Malah, di Malaysia kini tidak canggung untuk melihat kaum Cina misalnya, makan makanan Melayu seperti Nasi Lemak dan bertutur secara fasih dalam Bahasa Melayu. Hal ini membuktikan bahawa usaha telah dilakukan bagi mengatasi isu-isu perbezaan antara kaum di Malaysia yang sekarang ini telah mewujudkan keharmonian antara masyarakat.

Nama Pelajar: Nabihah bt Badlishah
Nombor Matrik: 2014419412

Seperti yang kita tahu, pemisahan yang berlaku antara sekumpulan etnik dengan etnik yang lain adalah kerana keadaan kawasan tempat tinggal, jenis pekerjaan, sistem persekolahan serta penerbitan akhbar mengikut bahasa ibunda masing-masing.

Oleh itu, untuk menjadikan kumpulan etnik dinegara ini bersatu padu adalah dengan menyuburkan budaya dan hak hidup sesuatu kumpulan etnik supaya wujud satu identiti nasional dalam kalangan etnik yang terpisah-pisah.

No comments:

Post a Comment