Tuesday 8 December 2015

REFLEKSI MINGGUAN BAB 3 : PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TIANG SERI HUBUNGAN ETNIK

BAB 3 : PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TIANG SERI HUBUNGAN ETNIK

Nama Pelajar : Nur Afiqah Ishak
Nombor Matriks : 2014653906

Perlembagaan yang diwujudkan di dalam negara merupakan rentetan penentangan kaum Melayu terhadap penubuhan Malayan Union yang menghapuskan keistimewaan Melayu dan bumiputera serta kuasa raja yang seterusnya mewujudkan Pesekutuan Tanah Melayu (PTM). PTM telah menyatukan negri-negeri di TM. Sebuah perlembagaan diwujudkan untuk mentadbir negara, iaitu Perlembagaan Persekutuan yang merangkumi perkara-perkara berikut;

  • Pemerintahan
  • Agama rasmi 
  • Bahasa rasmi
  • Kedudukan Istimewa Melayu dan bumiputera


Perlembagaan membantu mewujudkan panduan untuk pemerintahan yang berkesan dalam negara seterusnya mewujudkan negara yang aman dan harmoni untuk didiami.

Nama Pelajar: Fatimah Az-Zahra Binti Shaharom
Nombor Matriks: 2014441954

Negara tanpa undang-undang atau perlembagaan ibarat tiada tiang tunjang yang membelakangi sebuah rumah. Undang-undang adalah peraturan yang di sediakan oleh pemerintah yakni kerajaan untuk memastikan rakyatnya hidup dalam hubungan bersatu padu dan tidak ingin mewujudkan keadaan yang huru-hara.

Perlembagaan Malaysia merupakan panduan untuk rakyat Malaysia untuk mengenali dan mengetahui kuasa rakyat dan kuasa pemerintah. Seperti yang ketahui, pemerintah atau kerajaan di pilih melalui kuasa rakyat melalui Pilihanraya Umum (PRU) yang diadakan setiap 5 tahun sekali. Malaysia adalah sebuah negara demokrasi yang berdaulat dan mendahulukan rakyat dalam setiap aspek kehidupan.

Oleh itu, negara yang terlahir pada hari ni adalah melalui kuasa rakyat sebab itu tiada halangan yang tidak dapat sangkal bahawa pemerintah perlu memahami kondisi rakyatnya melalui aspek ekonomi dan sosial.

Nama Pelajar: Nabihah bt Badlishah
Nombor Pelajar: 2014419412

Berdasarkan aspek perlembagaan, malaysia mengamalkan perlembagaan bertulis, dimana badan perundangan, kehakiman dan eksekutif mendapat kuasa daripada perlembagaan.

Penggubalan perlembagaan persekutuan ini berdasrkan rentetan peristiwa yang berlaku sebelumnya. Contonya dalam perlembagaan malaysia:

Perkara 3(3): Perlembagaan - perlembagaan negeri melaka, pulau pinang, sabah dan sarawak hendaklah masing-masing membuat peruntukan bagi memberi Yang Dipertuan Agong kedudukan sebagai ketua agama islam negeri itu.

Hal ini dapat membuktikan bahawasanya perlembagaan yang telah ditetapkan mampu memberi impak positif kepada negara kita.

No comments:

Post a Comment