Tuesday 8 December 2015

REFLEKSI MINGGUAN BAB 8 : ISLAM DAN HUBUNGAN ETNIK

BAB 8 : ISLAM DAN HUBUNGAN ETNIK

Nama Pelajar : Nur Afiqah Ishak
Nombor Pelajar : 2014653906

Dalam kehidupan manusia, kebanyakan nilai dan aspek yang dilalui berkaitan dengan agama Islam. Islam telah terlebih dahulu menganjurkan perkara-perkara tersebut untuk dilaksanakan antaranya menuntut ilmu, berbincang untuk membuat keputusan, berlaku adil sesama kita, kebebasan dalam memilih, kesamarataan dalam kalangan masyarakat dan bertanggungjawab. Selagi kita menjaga nilai-nilai tersebut dalam kehidupan kita, selagi itu kita berada di landasan yang betul dan meneruskan hidup untuk melaksanakan tanggungjawab sebagai Khalifah Allah s.w.t. di muka bumi ini.

Nama Pelajar : Nur Fathiah Raihan binti Ahmad Nizam
Nombor Pelajar : 2014625776

Dalam Islam, kita digalakkan untuk mewujudkan serta memupuk sikap saling bekerjasama dan persaudaraan. Hal ini kerana Islam telah mengajar kita untuk tidak saling menindas dengan kewujudan nilai-nilai seperti bekerjasama, berkasih sayang, berlaku adil dan sebagainya. Allah S.W.T juga telah menganugerahkan manusia dengan akal untuk berfikir dan melaksanakan tugas dan tanggungjawab sesama manusia.

Nama Pelajar: Nabihah bt Badlishah
Nombor Matrik: 2014419412

Sebagai umat islam yang berpegang kepada prinsip-prinsip islam, kita hendaklah menghormati penganut agama lain sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah saw semasa hayat baginda dan pendekatan tersebut merupakan ajaran penting dalam agama islam.

Selain itu, islam menekankan hubungan sesama manusia. Ia merupakan satu perasaan kerohanian yang lahir daripada cetusan jiwa antara mukmin dengan mukmin yang lain serta keikhlasan terhadap saudara yang lain.

Oleh itu, kita mempunyai sifat-sifat yang baik sesama manusia tidak kira bangsa atau pun warna kulit kerana ia penting dalam menjaga kestabilan dan keutuhan sesebuah negara.

No comments:

Post a Comment